Literatura de aziLiteratura de azi
23.01.2016

Respingeri și admirație

Botezat de regele Suediei, născut în mijlocul unei familii selecte, Edouard Manet (23 ianuarie 1832 – 30 aprilie 1883) a fost îndrumat de familie spre o carieră juridico-diplomatică, dar aspiraţiile acestora nu se potriveau cu dorinţa de cunoaştere şi de aventură ale tânărului artist. Respins la Şcoala superioară de marină, el se îmbarcă, totuşi, pe un vas cu destinaţia Brazilia. Din această perioadă datează o mulţime de schiţe reprezentând mateloţi furioşi, beţi, dar plini de viaţă, şi talazurile oceanului.

La 18 ani, rătăcind prin Paris, ajunge în atelierul pictorului Thomas Couture, unde dă dovadă de aptitudini tehnice excepţionale dublate de refuzul convenţiilor academice. Tot de un refuz se va lovi Manet în anul 1863, atunci când juriul Salonului Oficial îi respinge lucrarea „Dejun pe iarbă”, lucrare de referinţă, ajungând astfel să expună tabloul la „Salonul refuzaţilor”, alături de nume precum Pissarro, Jongkind şi Fantin-Latour.

Un alt tablou care aducea, din nou, în prim plan „normalitatea nudităţii” este Olympia, lucrare ce avea să stârnească scandal şi admiraţie.

Din scandal în scandal până în istoria artelor, acest drum a fost cel mai bine concluzionat de Octavian Paler: „Cu mâinile ei plăpânde şi lipsite de graţie, Olympia a deschis porţile grele ale artei moderne”.

Dejun pe iarbă

Dejun pe iarbă

Imagini de pe wikipedia.org