Literatura de aziLiteratura de azi
28.05.2024

Premianții celei de-a 32-a ediție a Galei Premiilor UNITER

Pe 27 mai, s-a desfășurat în sala „Ion Caramitru” a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București cea de-a 32-a ediție a Galei Premiilor UNITER. 

Palmaresul Galei a inclus 15 categorii de premii cu nominalizări, cinci premii pentru întreaga activitate, un premiu de excelență, trei premii speciale, Premiul președintelui UNITER și Premiul British Council. Anul acesta, în urma identificării nevoii provenite din evoluția și interconectarea teatrului cu noile tehnologii, au apărut patru noi categorii de premii: Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie/teatru pentru copii; Cea mai bună muzică originală şi sound design; Cel mai bun video design; Cel mai bun lighting design.

Juriul Galei Premiilor UNITER 2024 a fost format din: Richard Balint (actor), Alexandru Berceanu (regizor de teatru și film), Doru Mareș (critic de teatru), Viorica Petrovici (scenograf) și Maria Zărnescu (critic de teatru).

Câștigătorii acestui an îi puteți descoperi în lista de mai jos:

* Cel mai bun debut – Ramona Niculae, pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia”, de Gabriel Sandu, regia – Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa;

* Cea mai bună scenografie – Velica Panduru, pentru decorul spectacolului „Nelinişte”, de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”;

* Cel mai bun actor în rol secundar – Miklos Bacs, pentru rolurile Primarul/Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Moricz Zsigmond, regia Laszlo Bocsardi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;

* Cea mai bună actriţă în rol secundar – Mălina Lazăr, pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;

* Cel mai bun actor în rol principal – Tudor Cucu Dumitrescu, pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica şi versurile Stephen Task, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti;

* Cea mai bună actriţă în rol principal – Cerasela Iosifescu, pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip”, de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti;

* Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”) – Oltiţa Cîntec;

* Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută, premiu acordat sub egida Casei Regale a României – „Lumânările dreptăţii”, de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”;

* Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie/teatru pentru copii – „Poveşti invizibile”, de Mihaela Michailov, Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti;

* Cea mai bună muzică originală şi sound design – Tibor Cari, pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii”, de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”;

* Cel mai bun video design – Mihai Nistor, pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;

* Cel mai bun lighting design – Michael Bischoff, pentru „Woyzeck”, de Georg Buchner, regia – Hunor Horvath şi Edith Buttingsrud Pedersen, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană;

* Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic – „Vara în care mama a avut ochii verzi”, după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică – Magda Duţu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune;

* Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”) – Andrei Măjeri, pentru piesa „Cine l-a ucis pe tata?”, Teatrul Metropolis Bucureşti;

* Cel mai bun spectacol – „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările – Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.

** Premii speciale au fost acordate:

* actorilor Rodica şi Mugur Prisăcaru, pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete;

* Operei Comice pentru Copii, pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr;

* Centrului Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa, pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale „La câţiva oameni distanţă de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim, şi „Tinereţe fără bătrâneţe”, workshop condus de Silviu Purcărete.

*** Premii pentru întreaga activitate au fost înmânate actriţei Oana Pellea, actorului Dan Condurache, regizorului Petrică Ionescu, scenografei Viorica Petrovici şi criticului şi istoricului teatral Miruna Runcan.

Premiul de excelenţă „Ion Caramitru” i-a fost oferit actorului Valer Dellakeza „pentru o carieră excepţională încununată de rolul „profetului Ieremia” din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii.

Premiul preşedintelui UNITER a revenit Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, pentru 30 de ani de activitate.

Găzduit de Gala Premiilor UNITER, Premiul British Council pentru susţinerea incluziunii sociale şi încurajarea implicării civice a revenit Asociaţiei Ferentari pentru proiectul „PlayHood”.