Considerat drept „pictorul luminii”, Johannes Vermeer (31 octombrie 1632 – 15 decembrie 1675) este unul dintre cei mai cunoscuţi reprezentanţi ai stilului baroc.
Dintr-o operă integrală, considerată autentică, de 37 de tablouri, în evidenţă iese lucrarea Fata cu cercel de perlă (1665), pictură ce a inspirat imaginaţia lui Tracy Chevalier să spună povestea creării tabloului unei „Mona Lisa a Nordului”, iar ulterior ecranizarea cărţii care poartă chiar numele tabloului.
Cu o viaţă din care se cunosc foarte puţine detalii, opera lui a fost analizată de critici în diferite linii, părerile fiind multiple, dar întotdeauna pozitive.
Ca și Rembrandt, Vermeer s-a aflat înaintea epocii sale. A fost prea puțin cunoscut în timpul vieții și repede uitat după moarte. Și încă nu i s-a făcut dreptate… (Théophile Thoré-Bürger,1866)
Vermeer din Delft rezumă Olanda. El are toate calitățile medii ale olandezului, adunate într-un singur mănunchi și înălțate dintr-o dată la puterea supremă. Nicicând nu s-a pătruns mai adânc în intimitatea materiei. Cristalizând-o în pictura lui, lăsându-i intactă tainica ei viață interioară, Vermeer i-a îmbogățit calitatea cu toată strălucirea pe care ea o capătă sub cea mai limpede privire de pictor care a existat, probabil, vreodată. (Elie Faure)
Vermeer din Delft este unul dintre poeții supremi ai luminii din arta barocă. (John Rupert Martin)
Distanțat de timpul său, Vermeer are o notă „modernă”, de parcă ar fi perceput înainte de vreme și ar fi urmat chemarea spre „artă pentru artă”. Modernitatea sa este confirmată și de faptul că a fost descoperit abia de un tovarăș de generație al lui Manet , și anume, de francezul Thoré-Bürger. El nu este romantic, nici patetic, nici misterios… Arta sa este obiectivă, destăinuind prea puțin despre personalitatea pictorului. (Max J. Friedländer)
Imagine de pe vienela.ro